De eerste indrukken.... - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Saskia Kruter - WaarBenJij.nu De eerste indrukken.... - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Saskia Kruter - WaarBenJij.nu

De eerste indrukken....

Door: SaskiaKruter

Blijf op de hoogte en volg Saskia

11 Oktober 2011 | Hongarije, Boedapest

De eerste week en indrukken... (in, wilt u mij vergeven, NIET chronologische volgorde)

Budapest bevalt me goed. Het is een leuke stad met veel mooie dingen en vooral heel veel te beleven. Ondanks dat ik nog een vreemdeling ben hier, voelt het toch al heel vertrouwd... raar gevoel is dat.... De eerste week hebben we echt nog zomerachtig weer gehad, dus nog lekker even kunnen genieten. Naast natuurlijk mijn 2 huisgenoten, Célia en Vaida (zie foto's) heb ik veel nieuwe mensen leren kennen. Aan het project waarvoor ik hier ben doen 3 scholen mee en daar zijn we nu alledrie geweest, dus veel info en best intens allemaal. Ondanks dat we vaak maar een paar uur per dag echt een planning hadden was het best vermoeiend. Al snel kwam daar onze oplossing: een afternoon nap!!! :D

De mensen zijn heel aardig en blij dat we er zijn. Zowel van de organisatie waar ik voor werk (Egyesek) en de scholen. Zo zijn we dolblij met Réka, een oud student van een van de drie scholen, is nu al 2 keer met ons op sleeptouw geweest om ons de stad te laten zien en een goeie gids. (zie foto's) Ze weet veel meer te vertellen dan ik kan onthouden.. :P (nu is dat niet zo moeilijk natuurlijk) Ook mogen we een keer komen kijken bij een repetitie en concert van haar (ze speelt hobo in een orkest), heeft ze ons meegenomen naar haar favo theehuis en geintroduceert in groen bier... :S (als je nu in de war bent, NEE er is geen connectie tussen die dingen.. :P) Ik wil alleen maar aangeven: moet je voorstellen, je begint aan een nieuw avontuur, komt ergens waar je nooit geweest bent en niemand kent en dan wordt je omringd door dergelijke vriendelijk mensen die zoveel tijd voor je maken!!!! Geweldig!!!

Op dit moment zitten we nog steeds in een hostel, bij Blaha Lujza tér. Het is een klein hostel, schoon en de hostess is erg vriendelijk en behulpzaam en spreekt vrij goed engels. Een aanrader dus! We zitten met zijn drieen op 1 kamer, die met 3 bedden een bankje en kast VOL is. Dat is het enige wat minder is aan mijn verblijf, want we leven dus nog steeds uit koffers. Op zich wel interessant hoe dat een simpele handeling als tandenpoetsen en klaarmaken voor bed zo ingewikkeld kan maken, omdat je steeds weer iets kwijt bent, je koffers door moet graven om alles bij elkaar te vinden en de volgende dag weer gewoon opnieuw!! Of uit pure frustratie van het zoeken en je koffer niet overhoop willen gooien, besluiten toch maar iets anders aan te doen.... Er is wel een appartement voor ons, maar dat was nog in verbouwing (voordeel: alles nieuw!!! nadeel.... wachten?). Morgen middag gaan we kijken en waarschijnlijk ook erin. Ze zijn namelijk nog niet helemaal klaar en moeten nog 2 of 3 dagen verder werken om de 2e badkamer en 4e kamer af te maken. Oh en het zo fijn bij elkaar op schoot zitten is eigenlijk ook wel heel gezellig en nu hebben we elkaar wel heel snel goed leren kennen en een band gekregen. Nu dus maar duimen dat morgen alles goed is en dan VERHUIZEN!!! Het appartement ligt in de Klauzál utca (út/utca = straat, weg, laan... ??). Dat zal een 10 minuten lopen zijn van hier en ook weer een minuut of 4 van het volgende tramstation.... zo heel veel veranderd er dus niet qua locatie...

Van waar we nu wonen (hostel) zijn de tram en metro een minuut of 4 lopen, evenals supermarkten enzo. Oh en je bent echt een KOE als je verdwaalt hier in het metro/tram circuit... zo overzichtelijk!!!! Heerlijk! (De bussen en trein vinden we minder aantrekkelijk...) Desondanks blijft het lekker om rond te lopen met het gevoel waar zijn we in hemelsnaam en waar gaan we naartoe??? GEEN IDEE en dan snel genoeg zien dat het allemaal weer goedkomt :) "The Office" van Egyesek is een kwartiertje ofzo, tram en lopen. 2 scholen zijn binnen een half uur en eentje is iets van 3 kwartier. Dus ondanks dat ik in een 2.000.000 koppen tellende hoofdstad zit, allemaal nog heel goed te doen!!!

Oh...Blijkbaar een brandende vraag: ik woon dus in Pest.
Buda is zogezegd het mooiere gedeelte van de stad, met specifieke bezienswaardigheden (o.a. het kasteel) en ligt op heuvels, bergen (wat is de maat voor die dingen?) HOOG iig. We zijn daar nog niet echt geweest, maar uiteraard gaat dat nog komen. Pest is het stadsdeel waar 'meer' te beleven valt, winkels, uitgaansgelegenheid.. noem het waar. Dus waar zou je dan liever willen wonen????? Voor degenen die dan voor Buda kiezen, bedenk dat er iets unieks is wat Buda niet heeft en Pest wel.... Als je in Pest aan de Donau staat, heb je zowel overdag, maar vooral ook 's avonds een PRACHTIG uitzicht op Buda!! (De foto's daarvan zijn niet zo goed gelukt, volgen nieuwe... en anders kom zelf maar kijken!!! :D )

Het is nu echt tijd voor mijn avondritueel... morgen (ofzo) meer over een schijnbaar cultuur probleem hiero: de conducteurs... en mijn geslaagde (=>verslagen) stapavond in Morrison 1. Thx allemaal voor het volgen!!!!

xxx Saskia

  • 12 Oktober 2011 - 14:48

    Marieke:

    Ben blij dat je in de 'goede kant' van stad woont en ben erg benieuwd naar je foto's. Ik zag op facebook het een en ander voorbij komen, zal zo eens gaan kijken.

    Ik mis je, heb je al kunnen lezen in je boeken? xoxo we love you

  • 12 Oktober 2011 - 16:20

    Nick:

    He Saskia! Wat leuk om te lezen hoe jij 't daar hebt! Je schrijft echt goed en ik ben benieuwd naar je volgende avonturen. Veel succes met 't ontdekken van de stad, ik wist niet dat je in Budapest ging wonen trouwens, had je misschien wel verteld maar ik dacht dat je in een klein dorpje zou zitten, maar Budapest lijkt me super.
    Groetjes uit Porto!

  • 12 Oktober 2011 - 18:15

    Mama:

    Een mooi optimistiche relaas van je eerste week, ikben blij dat het gezellig is, en cultureel.....met groen bier!
    veel sucses met de verhuizing, als het niet te ver weg was kwamen we helpen!!!!!

    liefs papa mama

  • 13 Oktober 2011 - 17:35

    Marianne:

    Hoi Saskia.
    Ik kreeg van jullie mam je adres en ik ben meteen maar gaan kijken. Wat leuk om zo even een kijkje te krijgen in je avontuur.
    Ik wens je heel veel plezier en succes toe en ik blijf je volgen. Groetjes van Mari, Marianne en een pootje van Noppes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Boedapest

Vrijwilliger in Boedapest

Recente Reisverslagen:

01 September 2012

Countdown started......

22 Juni 2012

Thumbs up! en lief lachen!

10 Juni 2012

Plannen en verwachtingen??

01 Juni 2012

Budapest, hoofdstuk 3

27 April 2012

Hello again!!
Saskia

Actief sinds 07 Okt. 2011
Verslag gelezen: 509
Totaal aantal bezoekers 65525

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2011 - 30 September 2012

Vrijwilliger in Boedapest

Landen bezocht: