Hoog tijd voor een update - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Saskia Kruter - WaarBenJij.nu Hoog tijd voor een update - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Saskia Kruter - WaarBenJij.nu

Hoog tijd voor een update

Door: SaskiaKruter

Blijf op de hoogte en volg Saskia

05 December 2011 | Hongarije, Boedapest

pfff, tis alweer dik een maand sinds mijn laatste verslag. Natuurlijk alleen maar omdat ik jullie eerst de kans wilde geven uit te rusten na mijn eerste reeks verhalen alvorens ik jullie overspoel met een verse dosis Budapest. Maar nu…. Waar te beginnen??? Om eens tegen de chronologie in te gaan, ik heb van de week geboekt!!! Ik kom naar NL van 15 tot 30 dec. Lekker kerst vieren met pa en ma thuis en dan oud en nieuw in Boedapest. Nu is de kans zegt men dan he :D :D Wat ik precies ga doen met oud en nieuw weet ik nog niet, maar opties genoeg!! Voorheen vaak genoeg gehoord maar nooit echt begrepen als mensen zeiden ik wil naar een grote stad, daar leeft het 24/7. Nou newsflash I got the point!!!! Wellicht wordt oud en nieuw weer een feestje in onze flat, beginnen er een beetje bekend om te raken geloof ik (populair!!! haha), maar we hebben een goede locatie en redelijk wat ruimte.

De afgelopen paar weken was het druk. Eerst met het bezoek van papa en mama en aansluitend Evelien. Allebei super leuk geweest!! Met pa en ma de hele stad rond geweest en zoveel mogelijk dingen laten zien. Nooit geweten dat ik het zo leuk zou vinden om mensen rond te sjouwen de hele dag!! Beetje gidsje spelen :P En ook best cool dat ik stiekem al vrij goed mijn weg weet door deze Europese hoofdstad!! Het was heel fijn om ze weer te zien, een paar dagen bij me te hebben en nu weer een keer zoals het hoort, zonder de dagelijkse irritaties of elkaar voor lief nemen zoals wanneer je onder 1 dak woont. Ik had een traditioneel Hongaars gerecht gemaakt, rakott krumpli, we zijn dus op de meeste belangrijke plekjes geweest, lekker uit eten, een avondje met een cocktail in een leuke rustige bar doorgebracht, alles bij elkaar een zeer geslaagd lang weekend!!! Woensdag ochtend pa en ma gedropt en door naar kantoor om mijn gordijnen te naaien. Ik heb nu 1 raam klaar en het ziet er erg mooi uit. Inmiddels is alleen de naaimachine gestrand, draad loopt steeds vast om het spoeltje, wat me een paar uur fijne frustratie heeft gegeven. Pffffff…. Dus nu moet ik wachten of een andere oplossing vinden :S
Donderdag avond Evelien opgehaald van het vliegveld en mijn stap-uithoudingsvermogen flink getest :) Ook wat van de stad gezien natuurlijk en lekker gegeten. Een verassend leuke free walking tour gedaan, toevallig door de wijk waar ik woon!! Interessante achtergrond info, ik woon in de (voormalige) joodse wijk en dat heeft natuurlijk veel geschiedenis in de WO II, indrukwekkend en nederig. Ook hebben we de Donau en alle lichtjes aan de overkant bewonderd vanaf buda castle en de matthias church na zonsondergang. Was nu de 3e keer in korte tijd, maar blijft mooi om naar te kijken. Afgezien van dat ook dit een enorm gezellig weekend was, was het voor mij toch ook fijn om weer ff ‘mijn eigen mensen’ van thuis om me heen gehad te hebben. (Miss you sis)

Na ook wat mindere momenten, dagen (…week of wat…..)heb ik het goed naar mijn zin en ben ik blij dat ik hier ben, iets wat ik nooit gedacht maar stiekem altijd wel gewild heb?? Compleet iets anders, onverwachts in mijn leven, hoewel ik ook het burgerlijke leventje binnen alle verwachtingspatronen niet afzweer. Bewonderenswaardig en de moeite waard om bij stil te staan hoe je je opeens op een bepaald moment op een bepaalde plek bevindt en wat dat je brengt. :) :) We hebben inmiddels ook veel contacten met andere vrijwilligers in Budapest en andere steden. Allemaal mensen die om verschillende en dezelfde redenen het avontuur hebben opgezocht en dat schept een band. En natuurlijk is het erg interessant, leerzaam, soms frustrerend maar vooral leuk en grappig om omringd te zijn door zoveel verschillende mensen en culturen elk met toch weer net iets andere gebruiken!! En iedereen is open om elkaar te ontmoeten en te leren kennen, want hier zijn niet de vaste banen van 9 tot 5, vrienden en familie van die je al jarenlang kent, de sport, muziek of andere hobby’s en het vertrouwde dagelijkse leven dat je al jaren volgt. Iedereen komt hier nieuw en alleen en los van wat ze gewend zijn, dus sta je automatisch veel meer open voor nieuwe contacten.
Ik merk steeds meer verschillen met Nederland, maar ze zijn moeilijk in woorden om te zetten. Een van de grootste uitdagingen is denk ik hoe het in zijn algemeenheid soms lang kan duren om iets geregeld te krijgen en afhankelijk zijn van anderen, aangezien ik hier niet goed weet waar ik wat moet regelen (een lekkende afvoer, een verstopte afvoer, nog steeds niet werkende deurbel, onafgemaakte keuken, losse verwarming….etc.) en dus overgeleverd ben aan de effectiviteit van anderen :) Het maakt in elk geval wel duidelijk wat de invloed en het belang is van je huis op orde hebben en hoe je er mee om moet gaan als dat niet het geval is :) GODZIJDANK hebben we nu sinds een week ofzo wifi internet thuis!!!! Een Hongaarse vriend van mij die ik 2 jaar geleden in Nederland heb leren kennen was op bezoek en berijd om onze reddende engel te zijn. Haha, zelfs in Budapest heb ik een computerdeskundige weten te ritselen :)

Al met al heb ik nu een redelijke draai gevonden. Gisteren hadden we ‘mentor gesprekken’, met als doel doelen op te zetten en te kijken hoe je die wilt gaan uitvoeren. Werkt verhelderend, inspireert en geeft je een DOEL hehehehe. Hoewel ze weinig zijn veranderd van wat ik heb opgesteld voor mijn vertrek helpt het zeker om ze opnieuw weer op papier te zetten en door te nemen.
Een van de dingen waar ik nu mee bezig ben is het zelf invullen, voorbereiden en geven van workshops. De eerste of eersten zullen gaan over motivatie en daarna zien we wel weer verder. Eerst kijken hoe het gaat. Een paar weken geleden was ik in een van de scholen met een lerares en zouden we gaan kijken of we misschien een interessant onderwerp konden vinden voor mij om aan te werken… anders dan enkel assisteren in Engelse lessen. Toen kwamen we dus samen met de studenten op motivatie en hebben we een aantal keren gebrainstormd. Dit heeft me erg geïnspireerd, te horen wat hun input was als je een open vraag stelt, en vervolgens ook gemotiveerd. (Ironisch he, het voorbereiden van een workshop motivatie heeft me gemotiveerd en het opzetten van doelen gaf me een doel :) LoL. Stiekem ging het niet helemaal zo, maar het klinkt erg leuk!) Natuurlijk doe ik ook nog steeds alle andere dingen en meer die ik de vorige keer heb beschreven (toch??) maar deze workshops zijn dus iets wat IK doe, wat niet vanuit het EVS programma komt, maar wat mijn jaar hier meer persoonlijk op mij aan laat sluiten.
Verder probeer ik ook soort van Nederlandse les te gaan geven. Heb 2 verzoeken gekregen, maar een ‘sessie’ :P is er nog niet van gekomen. En daarnaast gaat diezelfde Hongaarse vriend die ons internet heeft gefikst volgend jaar september naar Nederland en heeft er mee ingestemd dat ik hem NL beginselen mag leren. Lijkt me een hilarisch vooruitzicht!! :)
Mijn eigen Hongaarse lessen gaan best goed. Ik heb veel geleerd, maar het is nog steeds maar heel weinig. Ik kan nu een deel van mijn boodschappen in het Hongaars bestellen hihi. Het gaat dus goed, maar moet echt wel thuis wat studeren anders kan ik het allemaal niet bijhouden. De taal is compleet anders van Nederlandse of Engelse structuur en de meeste woorden konden net zo goed chinees zijn.

Morgen gaan we naar Hollókó, de plek waar Egyesek de trainingen en uitwisselingen e.d. houdt. Het is 100 km ofzo van Budapest. We gaan daar 3 dagen heen om een verplaatsbare dansvloer in elkaar te zetten omdat er steeds meer ‘dans-trainingen’ komen. Het weekend zitten we in Debrechen, een afscheidsfeest van een Spaanse EVSer die binnenkort terug gaat. En dan…….!!!!! Nog 3 dagen naar school enzo en donderdags al in het vliegtuig. Op het moment nog onvoorstelbaar dat ik binnen 2 weken al weer in Nl ben en hoe snel de tijd voorbij gaat. Maar ik heb er zin in en kijk er vooral met nieuwsgierige ogen naar uit.

Tot snel!!!!
Groetjes, veel liefs en happy energie uit Budapest

  • 05 December 2011 - 06:55

    Evelien:

    Well done you!
    xxx

  • 05 December 2011 - 10:40

    Nick Adriaans:

    I like :D fijn dat het zo goed gaat, veel plezier met het mini-tripje, heb je ook al on arrival training gehad? of heb ik dat gemist in je verhalenreeks (a) ? groetjes uit Porto

  • 05 December 2011 - 10:40

    Nick Adriaans:

    I like :D fijn dat het zo goed gaat, veel plezier met het mini-tripje, heb je ook al on arrival training gehad? of heb ik dat gemist in je verhalenreeks (a) ? groetjes uit Porto

  • 05 December 2011 - 12:06

    Tineke:

    Hoi Saskia fijn dat je het goed naar je zin hebt,en daar dingen kan doen om andere te helpen,en ook voor jezelf.
    Het zou inderdaad meeegenomen zijn,als je ook wat Hongaars leert je weet maar nooit.
    En met Kerst even thuis,dan ben je weer update,maar dat lukt toch wel met de technische middelen tegenwoordig.Liefs uit Schijndel

  • 05 December 2011 - 15:34

    Marieke:

    Miss you too sweety!!!

  • 06 December 2011 - 11:33

    Saskia Kruter:

    @ Nick, vorige week was de eerste training van NA. De eerste training sinds een lange tijd eigenlijk, want het ministery heeft het de afgelopen maanden of jaren steeds afgekeurd. Maar goed, wij allemaal ingeschreven en toen paar dagen vooraf te horen gekregen dat er maar 20 plekken waren in de training. 2 van mijn huisgenoten waren wel uitgenodigd, ik en Vaida niet. Nog wat andere EVSers over de vloer die ook maandag gingen... hun met zijn allen vertrokken. 2 uur later krijgen we telefoon, 2 mensen uitgevallen, of we nog willen komen, maar dan wel zelf de reis regelen vanaf Budapest (uurtje maar) want de bus was al weg. Vaida is wel nog gegaan... ik heb er voor gekozen om thuis te blijven, omdat ik andere afspraken had die ik al meerdere keren had uitgesteld... en vooral ook wat dat betreft was het mij te last minute. Heb dus lekker een paar dagen alleen thuis doorgebracht, wat ook wel een keer fijn was :) Niet steeds waar gaan we heen, wat gaan jullie doen, hoe laat vertrekken we, is iedereen klaar, schiet op we komen te laat... :) Er is op dit moment ook nog een NA on arrival, maar ik zit nu in Hollókó en in januari is er nog een... dus daar denk ik nog wel een keer over na of ik wel of niet ga...beetje laat misschien... Anders is er altijd nog midterm.
    Hoe is het verder in porto??

  • 06 December 2011 - 19:36

    Ester:

    Hey die Saskia,
    Ik lees steeds je verhalen en vind het zeer interressant hoe je het allemaal kunt verwoorden Dacht ook leuk voor Saskia op te weten dat ik je volg! Het lijkt wel een boek..Heb bewondering voor je, ondanks dat je zei dat je het ook voor jezelf doet! Je doet het toch maar..
    Lekker met de kerst even thuis bij de fam!
    Moet je ook zeer zeker van genieten, maar dat komt wel goed!
    Heel veel groetjes vanuit het pitoreske Someren-Eind ha ha!!
    Kusjes van Luna, Len en Nine

  • 07 December 2011 - 08:33

    Anneleen:

    Hoi Sas,
    Leuk verslag, je enthousiasme komt ook helemaal op mij over ;-)
    Ik zie je weer als je terug bent, voor nu nog een cyber knuffel en tot snel
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Boedapest

Vrijwilliger in Boedapest

Recente Reisverslagen:

01 September 2012

Countdown started......

22 Juni 2012

Thumbs up! en lief lachen!

10 Juni 2012

Plannen en verwachtingen??

01 Juni 2012

Budapest, hoofdstuk 3

27 April 2012

Hello again!!
Saskia

Actief sinds 07 Okt. 2011
Verslag gelezen: 392
Totaal aantal bezoekers 65641

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2011 - 30 September 2012

Vrijwilliger in Boedapest

Landen bezocht: